Mahátma Gándhí životní zásady

Pokládal svého nejmladšího za nejnadanějšího, a proto ho poslal studovat na učiliště Alfred High School v Rádžkotu. Zde se mladému Gándhímu dostalo vzdělání, které později ještě rozšířil a mnohokrát zúročil.
Otec se v životě neučil ničemu z dějin ani přírodních věd a mluvil pouze regionálním jazykem - gudžarátštinou, věděl, že pro úspěch v životě se jeho syn musí hodně učit, především angličtině a evropským mravům.
Ve městě Pórbandaru představalo nebezpeči především napětí mezi hinduisty a muslimy. Na vnímavého mladého Gandhfho působily tyto konflik ty zvlášť silně a žádaly si experimenty a zkoušky a tak napřřklad spolu se svým muslimským spolu žákem tajně snědl maso.
Kastúrbaí akceptovala - jak se od mladé indické manželky očekává - manžela jako učitele a vychovatele. I když jí to bylo zatěžko, protože byl ještě dítě. Gándhí byl sice slabší a nesmělejší než jeho bratři, a s vyzáblýma nohama i nápadně odstávajícíma ušima nebyl nijak zvlášť hezký, měl však dobrotivé oči a milý úsměv a ke Kastúrbaí se choval něžně.
V mládí byl Gándhí velice plachý a vážný. Již ve věku 13 let byl oženěn se stejně starou dívkou Kastúrbáí (sňatek podle tradice sjednali rodiče).
Jeho otec Kararnčand Gándhí působil ja ko ministr malého indického knížecího státu. Matka Putlibaíí byla velice zbožná a moudrá žena, která však neuměla číst ani psát. Časté otcovy debaty s přáteli jiného vyznání (hinduisté, muslimové, džinisté...) učily mladého Gándhího náboženské toleranci.
Jeho rodiče patřili k hinduistické kastě vaišů - obchodníkú; samo jméno GiÍndhí znamená kupec, zelinář.
Jeho největším přínosem bylo vytvoření nového nástroje společenského zápasu, a sice satjágrahy (občanské neposlušnosti, "lpění na pravdě").
Gándhí byl předním duchovním a politickým vůdcem 20. století. Pro své činy byl nazýván "Velký duch" (Mahátma).
20. ledna 1948 byl v Dillí zavražděn hinduistickým fanatikem
narodil se 2. října 1869 v Pórbandaru v Indii
Mohándás Karamčand Gándhí
Gándhí neustále přemítal o zodpovědnosti, kterou s sebou nese svěřená moc, spolu se všemi kompromisy a mravními ústupky, které nevyhnutelně patří k vládnutí.
Činnost muže, kterému se nakonec proti jeho vůli začalo říkat "Velký duch" (Mahátma), se rozhodně nevztahovala jen k čisté morálce a metafyzice spásy:
To vše i po padesáti letech připo míná cíle, které si stavěl, i problémy doby a společ nosti, na něž reagoval.
Tvoří ho doslova pár pamfletů, zprávy, průvodce meditací a hygienou, autobiografické spisy a především kaž dodenní reflexe.
Níkoho by nemělo překvapit, že Gándhího dílo nenabízí dokonale ucelený systém učení.
Gándhí strhával osobním příkladem. V tom tkví je ho výjimečnost, díky níž sehrál klíčovou roli v boji Indie za nezávislost.
Gándhí aneb občanská jóga
Sdílet na Twitteru
Sdílet na Facebooku