Manažerské rozhodování - postupy, metody a nástroje
Rozhodování představuje jednu ze základních manažerských aktivit, jejíž kvalita ovlivňuje do
značné míry výsledky i efektivnost fungování organizačních jednotek v hospodářské sféře i ve-
řejné správě.
Manažeři na jednotlivých úrovních řízení by si měli proto osvojit určitý soubor
poznatků a dovedností, které jsou důležité pro zabezpečení požadované kvality řešení rozho-
dovacích problémů, resp. rozhodování.
Cílem té
to publikace je právě poskytnout v přehledné
a uspořádané formě tento poznatkový fond.
Publikace je rozdělena do čtyř částí.
První čá
st v jedné kapitole shrnuje základní pojmy a po-
znatky manažerského rozhodování, které jsou potřebné pro další výklad.
Těžiště publikace tvoří její druhá a třetí část. Druhá část se orientuje na způsoby řešení roz-
hodovacích problémů, a to na nástroje, metody a postupy manažerského rozhodování podpo-
rující jednotlivé fáze rozhodovacího procesu.
Druhá kapitola se vztahuje k počáteční fázi roz-
hodovacího procesu, kterou tvoří identifi
kace, analýza a formulace rozhodovacího problému.
Pozornost se zde soustřeďuje na racionální postupy a metody, zahrnující především metody
kauzální analýzy a metody analýzy struktury rozhodovacích problémů, které zvyšují kvalitu této
fáze.
Třetí kapitola zaměřuje pozornost na fáze výběru kritérií, tvorby variant a stanovení jejich
důsledků. Čtvrtá kapitola se vztahuje k vlastnímu
jádru rozhodování, kterým je hodnocení vari-
ant a výběr varianty určené k realizaci. Výklad
se soustřeďuje na problem
atiku vícekriteriálního
hodnocení variant, obsahující metody stanovení vah kritérií i metody vlastního vícekriteriál-
ního hodnocení.
Třetí část publikace se orientuje na významnou
oblast rizikového rozhodování a zahrnuje pět
kapitol. Cílem páté kapitoly je seznámit se základními pojmy rozhodování za rizika a nejistoty
a popsat metody stanovení subjektivních pravděpodobností. Shrnuje tedy nezbytný poznatkový
fond pro další kapitoly této části. Šestá kapitola charakterizuje základní nástroje, které podpo-
rují stanovení důsledků rizikových variant. Tyto nástroje představují analýza citlivosti, rozhodo-
vací matice, pravděpodobnostní stromy, scénáře, analýza potenciálních problémů a příležitostí
a simulace Monte Carlo. Sedmá kapitola se zaměřuje na pravidla rozhodování za rizika, resp.
za nejistoty, podporující volbu rizikových variant. Tato pravidla umožňují buď uspořádání rizi-
kových variant podle jejich výhodnosti, či zmenšení souboru hodnocených rizikových variant
o varianty méně výhodné. Osmá kapitola je věnována rozhodovacím stromům jakožto význam-
nému nástroji analýzy a optimalizace víceetapových rozhodovacích procesů za rizika. Poslední,
devátá kapitola této části se zaměřuje na tvorbu portfolia rizikových variant v podobě výzkum-
ného programu, investičního programu či plánu fi
nančních investic s využitím optimalizačních
metod zahrnujících bivalentní progra
mování a stochastickou optimalizaci.
Specifi
cké postavení zaujímá poslední, čtvrtá část publikace, zaměřená na participativní
rozhodování. V desáté kapitole je pozornost věnována míře participace (stylu rozhodování)
a jejímu vlivu na kvalitu rozhodování, rozvoj členů organizace i na čas potřebný na řešení roz-
hodovacích problémů. Diskutují se i přednosti
a nedostatky participativního rozhodování a fak-
tory, které ovlivňují jeho kvalitu. Poslední, jedenáctá kapitola se zaměřuje na styly rozhodování.
MANAŽERSKÉ ROZHODOVÁNÍ
|
POSTUPY, METODY A NÁSTROJE
Charakterizují se jednotlivé modely pro volbu st
ylu rozhodování, přičemž největší pozornost je
věnována modelu Vrooma, Yettona a Jagoa
pro volbu úspěšného stylu rozhodování.
V rámci každé kapitoly jsou jednotlivé postupy, metody a nástroje ilustrovány na příkladech,
přičemž většinou jde o aplikace z hospodářské praxe. Na závěr každé kapitoly je pak zařazen
soubor otázek, které by měly poskytnout orientaci při studiu publikace, a soubor příkladů různé
složitosti, které slouží k procvičení probírané látky.
Publikace využívá poznatky z domácí a především světové odborné literatury z oblasti ma-
nažerského rozhodování i poznatky a zkušenosti autorů z pedagogické i poradenské činnosti.
Významné uplatnění zde nalezly i výsledky výzkumné činnosti autorů, a to především z řešení
výzkumného záměru MSM 61 38 43 99 05.
Publikace je určena všem zájemcům o problematiku manažerského rozhodování, kteří chtějí
získat, případně zdokonalit svoje znalosti z této oblasti, jež patří mezi základní manažerské
funkce. Zvláště lze tuto práci doporučit studentům vysokých škol ekonomického, podnikatelského a manažerského zaměření a účastníkům manažerských výcvikových programů.
Sdílet na Twitteru
Sdílet na Facebooku