Cesty mezi světy - internetové knihkupectví

Cesty mezi světy

Pozoruhodné knihy - internetové knihkupectví

Přihlášení

Registrace


Teorie a praxe poradenské psychologie

Teorie a praxe poradenské psychologie
Procházka Roman, Šmahaj Jan, Kolařík Marek, Lečbych Martin      
Rok vydání:2014
Vydavatelství:Grada Publishing      
ISBN:978-80-247-4451-3
Stran:256
Skladem: na dotaz
Kategorie:Psychologie, psychoterapie, psychiatrie
Dětská literatura, dětská psychologie
Kód:011205


Cena 389,00 Kč s 10% DPH



V jednotlivých kapitolách se autoři zabývají teoretickým zázemím poradenské psychologie a pomocí stručných příkladů je propojují s poradenskou praxí.

Nevyhýbají se ani úskalím, se kterými se pracovníci i klienti poraden potýkají. Témata jednotlivých kapitol byla vybrána na základě otázek, s nimiž se autoři setkávají ve své psychologické praxi a jež jsou často předmětem jak odborné, tak laické diskuse, například:

• rizikoví klienti v poradenské práci • poradenství pro nadané a talentované • pomoc při volbě povolání a v profesním vývoji • poradenství u poruch chování a učení • poradenství v oblasti kyberšikany a drogových závislostí

Kniha je určena nejen psychologům, sociálním pracovníkům, speciálním pedagogům a studentům těchto oborů, ale i ostatním zájemcům o lidskou psychiku.

1. CHARAKTERISTIKA PORADENSTVÍ

1.1 Stručný historický exkurz vývoje poradenství ve světě a v České republice 1.2 Vymezení a rozvoj poradenství 1.3 Přístupy a systémy 1.3.1 Období hledání optimálního řešení 1.3.2 Koncepce integrovaného výchovně-rozvíjejícího přístupu v poradenství 1.4 Vybrané přístupy k poradenství 1.4.1 Psychoanalytický (freudovský) přístup 1.4.2 Individuální psychologická koncepce A. Adlera 1.4.3 Behaviorální přístup 1.4.4 Experienciální přístup 1.4.5 Gestalt přístup 1.4.6 Racionálně-emoční přístup 1.4.7 Přístup pomocí transakční analýzy 1.4.8 Systemický přístup 1.4.9 Narativní přístup 1.4.10 Eklekticko-integrativní přístup 1.5 Systémy poradenství 1.5.1 Poradenství v rezortu Ministerstva práce a sociálních věcí ČR 1.5.2 Poradenství v oblasti školství 1.5.3 Poradenství ve zdravotnictví 1.5.4 Jiné typy poradenství 1.5.5 Občanské poradny 1.5.6 Poradenství prostřednictvím internetu 1.6 Místo realizace poradenského procesu

2. METODY PORADENSKÉ PRÁCE

2.1 Základní metody práce s klientem 2.1.1 Informace 2.1.2 Delegování 2.1.3 Objasnění 2.1.4 Ventilace 2.1.5 Podpora a povzbuzení 2.1.6 Interpretace 2.1.7 Trénink 2.1.8 Relaxační techniky 2.1.9 Konfrontace 2.1.10 Reflexe 2.1.11 Modelové situace 2.1.12 Hraní rolí 2.1.13 Rozvoj vědomých způsobů zvládání zátěže

3. PORADENSKÝ TÝM A INTERDISCIPLINÁRNÍ SPOLUPRÁCE

4. PORADENSKÝ PROCES

4.1 Klient přichází poprvé 4.2 Struktura poradenského procesu 4.2.1 Počáteční fáze poradenského procesu 4.2.2 Prostřední fáze poradenského procesu 4.2.3 Závěrečná fáze poradenského procesu 4.3 Když běží čas v poradenství

5. VERBÁLNÍ KOMUNIKACE V PORADENSKÉM PROCESU

5.1 Důležité komponenty dialogu mezi poradcem a klientem 5.1.1 Aktivní naslouchání 5.1.2 Práce s otázkami 5.1.3 Jazyk v poradenství 5.1.4 Akceptace 5.1.5 Empatie 5.1.6 Kongruence 5.1.7 Zpětná vazba 5.1.8 Záznam rozhovoru

6. NEVERBÁLNÍ KOMUNIKACE V PORADENSKÉM PROCESU

6.1 Gestikulace 6.2 Haptika 6.3 Mimika 6.4 Proxemika (fyzická blízkost) 6.5 Posturologie 6.6 Kinezika 6.7 Teritorialita 6.8 Paralingvistické projevy 6.9 Produkce 6.10 Pláč

7. RIZIKOVÍ KLIENTI V PORADENSKÉ PRÁCI ANEB KOHO TAKÉ POTKÁVÁME

7.1 Depresivní klient 7.2 Suicidální klient 7.3 Nedobrovolný klient 7.4 Klient v odporu 7.5 Mlčenlivý klient 7.6 Klient s manipulativním chováním 7.7 Agresivní klient 7.7.1 Vyhodnocení agresivního incidentu 7.7.2 Komunikace 7.7.3 Taktika vyjednávání a zklidňující techniky

8. PSYCHOLOGICKÁ PROBLEMATIKA ŠKOLNÍ PŘIPRAVENOSTI

8.1 Školní připravenost z hlediska vývojové psychologie

9. OBECNÉ POJETÍ PROBLÉMŮ VE ŠKOLE A TYPOLOGIE ŽÁKŮ S PROBLÉMY

9.1 Žák s konkrétním typem problému 9.2 Charakteristika žáka s problémy 9.3 Charakteristika problémů u žáků 9.3.1 Problémy v oblasti výkonu a školního prospěchu 9.3.2 Problémy v oblasti chování 9.3.3 Problémy v oblasti citového prožívání 9.4 Otázky prevence a poradenství u problémových žáků

10. PORADENSTVÍ PRO NADANÉ A TALENTOVANÉ

10.1 Nadání 10.2 Základní termíny 10.3 Vyhledávání a identifikace nadaných a talentovaných z pohledu psychodiagnostiky 10.4 Přístupy práce s talentovanými a nadanými 10.5 Řešení školních problémů nadaných dětí

11. PORADENSTVÍ VE VOLBĚ POVOLÁNÍ A PROFESNÍM VÝVOJI

11.1 Představa o svém budoucím povolání 11.2 Využívané modely poradenského postupu 11.2.1 Model shody 11.2.2 Teoretický model profesního rozhodování 11.3 Formování žáka k budoucí volbě povolání 11.3.1 Mladší školní věk 11.3.2 Starší školní věk 11.4 Psychologické vyšetření zaměřené na volbu povolání 11.4.1 Získání informací před samotným vyšetřením 11.4.2 Vlastní psychologické vyšetření 11.5 Profesní poradenství na středních školách 11.5.1 Vývoj upřesňující volbu pro případné další studium na vysoké škole 11.6 Profesní poradenství na vysokých školách 12. PORADENSTVÍ V OBLASTI KYBERŠIKANY 12.1 Co je kyberšikana 12.1.1 Formy a typy kyberšikany 12.2 Otázky a možnosti výzkumného přístupu kyberšikany 12.3 Kyberšikana v číslech 12.3.1 Zjištění ze zahraničních výzkumů 12.3.2 Výskyt kyberšikany v ČR 12.4 Důvody vzniku a dopady kyberšikany 12.4.1 Dopad kyberšikany na psychický stav oběti 12.4.2 Počítačová gramotnost 12.5 Základní pravidla bezpečného internetu 12.6 Role poradců při zvládání kyberšikany 13. PORADENSTVÍ V OBLASTI TRÁVENÍ VOLNÉHO ČASU 14. PORADENSTVÍ A PORUCHY CHOVÁNÍ U DĚTÍ 14.1 Etiologie poruch chování 14.1.1 Diagnostická kritéria 14.2 Poradenství v oblasti neposlušnosti a opozičního chování 14.2.1 Způsoby intervence 14.3 Vyrušování ve škole a ve třídě 14.3.1 Úrovně analýzy obecně 14.3.2 Intervence na úrovni dítěte 14.3.3 Intervence na úrovni učitel–žák 14.3.4 Intervence na úrovni školy 14.4 Dětské krádeže a psychologické poradenství 15. PORADENSTVÍ V OBLASTI HYPERKINETICKÉ PORUCHY ADHD 5 15.1 Diagnostická kritéria ADHD 15.1.1 Nepozornost 15.1.2 Hyperaktivita 15.1.3 Impulzivita 15.2 Typy ADHD 15.3 Psychologická problematika dětí s ADHD 15.3.1 Vývoj dětí s ADHD 15.3.2 Socializace předškolního dítěte s ADHD 15.3.3 Specifické projevy chování u dětí s ADHD 15.4 ADHD v sociálním prostředí 15.4.1 Dítě s ADHD v rodině 15.4.2 Dítě s ADHD ve škole 15.4.3 Dítě s ADHD a vztahy s ostatními dětmi a okolím 15.5 Jak pracovat s ADHD 15.5.1 Informovanost a příprava rodičů 15.5.2 Kognitivně-behaviorální přístup 15.5.3 Některé zásady práce s dětmi s ADHD ve škole 15.5.4 Některé zásady práce a opatření pro děti s ADHD 16. PSYCHOLOGICKÁ PROBLEMATIKA PORUCH UČENÍ 16.1 Etiologie poruch učení 16.1.1 Biologicko-medicínská rovina 16.1.2 Kognitivní rovina 16.1.3 Behaviorální rovina 16.2 Stručná charakteristika specifických poruch učení 16.2.1 Dyslexie 16.2.2 Dysgrafie 16.2.3 Dysortografie 16.2.4 Dyskalkulie 16.2.5 Dyspraxie 16.3 Psychosociální postavení dětí s poruchami učení 16.3.1 Situace v rodině 16.3.2 Postoje učitelů 16.3.3 Postoje spolužáků 16.3.4 Postoj k sobě samým 16.4 Vybrané metody nápravy poruch učení 17. PORADENSTVÍ V OBLASTI MENTÁLNÍ RETARDACE 17.1 K terminologickým otázkám mentální retardace a mentálního postižení 17.2 Poradce, diagnostika a rozvoj potenciálu osob s mentálním postižením 17.2.1 Obecná doporučení pro rozvoj potenciálu osob s mentální retardací 17.3 Poradce a osvěta 17.4 Poradce a rodina s člověkem s mentální retardací 17.5 Poradce a dospívání člověka s mentální retardací 18. PORADENSTVÍ VE SFÉŘE DROGOVÝCH A DALŠÍCH ZÁVISLOSTÍ 18.1 Klient závislý na návykových látkách 18.2 Cyklus motivace k léčbě 18.2.1 Nestojí o změnu 18.2.2 Rozhodování 18.2.3 Rozhodnutí 18.2.4 Jednání 18.2.5 Udržování 18.2.6 Recidiva návykového chování 18.3 Problematika patologického hráčství 18.3.1 Vývoj patologického hráčství 18.3.2 Poradenská práce s klientem závislým na hře 19. PORADENSTVÍ U PORUCH PŘÍJMU POTRAVY 19.1 Principy základního psychologického poradenství 20. INSTRUMENTÁLNÍ SLOŽKY SOUŽITÍ A RITUÁLY 20.1 Rituály a jejich význam 21. SKUPINOVÉ PORADENSTVÍ 21.1 Styly vedení skupiny (role, které zaujímá poradce, tj. vedoucí skupiny) 21.1.1 Autoritářský styl 21.1.2 Demokratický styl 21.1.3 Liberální styl 21.2 Spoluvedení skupiny 21.3 Klienti, s nimiž se v rámci skupinové práce pracuje obtížně 21.3.1 Monopolista 21.3.2 Pomocník poradce 21.3.3 Spravedlivý moralista 21.3.4 Obhájce zvláštního zájmu 21.3.5 Tichý uzavřený člen 21.3.6 Pomoc odmítající sudič 21.3.7 Intelektualizátor 21.3.8 Agresor 22. DŮVĚRNÉ INFORMACE, MLČENLIVOST, OHLAŠOVACÍ POVINNOST 22.1 Ohlašovací povinnost aneb Na co také musíme myslet 22.1.1 Nepřekažení trestného činu a neoznámení trestného činu 23. ETICKÉ PROBLÉMY PORADENSTVÍ

Sdílet na Twitteru Sdílet na Facebooku
Zpět

Registrace
Doprava a platba
Obchodní podmínky
Ochrana osobních údajů
Zásady cookie
Newsletter

Zaregistrujte k odběru Newsletteru

Zasílejte mi prosím newsletter

Cesty mezi světy

email: info@pknihy.cz

tomindo © 2012-2023, systém TomShop 2.5 | www.pknihy.cz | www.pozoruhodneknihy.cz | www.pozoruhodnedarky.cz | www.vilandule.cz