Umění klidu mysli

Kniha se zabývá různými cestami jógy - bhaktijógou, džňánajógou, átmavičárou, karmajógou, radžajógou, asparšajógou a uměním meditace.
Není trvalého štěstí v žádném předmětu světa. V žádné druhé osobě a v žádné
jiné věci. Je v nás. Eduard Tomáš
Stěžejním předpokladem nalezení pravého štěstí je klidná mysl. Hloubka
jejího klidu určuje kvalitu lidského života. Věnujme se proto z celého srdce
umění mentálního míru, neboť dosažený klid nám umožní nahlédnout do podstaty
života, poznat sebe sama, a tak pomoci sobě i druhým.
Dr. Eduard Tomáš je ve svém kurzu průvodcem opravdu povolaným. Všechny
hlavní směry a způsoby duchovního bádání poctivě prostudoval a hlavně
prakticky vyzkoušel. Proto je jeho podání tak přesvědčivé a působivé.
Potřebujeme realizovat to, co je za samou možností protikladů a
pochybností, co je nad změnami a střídáním času, nad všemi proměnami, nad
časem i prostorem. To, co je vždy stejné a co se nikdy nemění.
Cesta za Pravdou je jako hledání zářícího démantu s nekonečným množstvím
faset. Kolik praktických pohledů, kolik zkušeností a zkoušek, kolik snah,
tolik drobných záblesků v šedém písku všednosti.
Budeme hovořit o cestách dlouhých, tzv. cestách mravenců, i o rychlých
cestách duchovních orlů a možná i o zkratkách. A alespoň v jejich
počátečních krocích je přezkoušíme.
Život je základnou, z níž vycházíme, je naší učebnou, školou i cestou.
Knihy a předměty jsou jen kompasem ukazujícím cestu. Na pochod se však
musíme dát sami, a to hned.
Probuzený nežije "nad věcmi", jak by si někdo myslel, ale spíš v srdci
všech věcí, v jejich neměnném středu. On stojí, ačkoliv všechny věci kolem
se pohybují. Je ve vědomí. Je ve své vlastní podstatě, která není omezena
tělem, v nepohybu, mimo prostor i čas. Přijde-li však do ne-pohybu pohyb,
tedy přijde-li podnět k přiložení pozornosti k některému "objektu" - věci,
osobě, události, zkrátka k "dharmě", jak říkají Indové -, probuzený, aniž by
k tomuto objektu přilnul, okamžitě poznává, že on jakožto čisté vědomí je
též onou "věcí", dharmou, která vyvstala v mysli a k níž přiložil pozornost.
Prozření na této cestě, v této józe nad protiklady se tedy děje vlastně na
dvou úrovních. Na úrovni vnitřní, v čistém vědomí Já, v čisté existenci
našeho vnitřního, neosobního Já, a na úrovni vnější, v projevu vědomí, v
jeho chaosu, tedy ve vesmíru, ve vnějším světě. Konečným sumárním prozřením
není však nic jiného než pochopení, že obě úrovně jsou jedno a totéž, že
není protikladů, ale jen jedna božská skutečnost. Že je jako v nebi, tak i
na zemi. Eduard Tomáš
Sdílet na Twitteru
Sdílet na Facebooku